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DOI: 10.1055/s-2008-1036725
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Beschwerden infolge Episiotomie
Studie an 413 Frauen mit komplikationsloser SpontangeburtComplaints in the Episiotomy Scar as Found in 413 Women following Normal Spontaneous DeliveryPublication History
Publication Date:
19 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Bei 413 Frauen nach komplikationsloser Spontangeburt interessierten kurz- und längerfristige Beschwerden infolge Episiotomie.
Jede 5. Frau erlebte das Anlegen des Dammschnittes »schmerzhaft«. Die von Fachärzten/Oberärzten angelegten Episiotomien waren nur halb so oft »schmerzhaft«. Die Wundversorgung der Episiotomie post partum erlebten 4 von 10 Frauen »schmerzhaft«. Die klinische Erfahrung des Operateurs war hier ebenfalls relevant.
Nur jede 10. Frau hatte keine Episiotomieschmerzen in den Tagen nach der Geburt, unabhängig von der klinischen Erfahrung des Geburtshelfers. Mediolaterale Episiotomien machten doppelt so oft »sehr starke« Schmerzen (21%) als mediane Episiotomien (11%).
Über einen Monat andauernde Schmerzen im Dammschnittbereich gab jede 5. Frau an. Von diesen Frauen hatte ein Drittel häufiger Koitusschmerzen als vor der Geburt.
Jede 10. Frau gab Wundheilungsstörungen an, diese seien zur Hälfte behandlungsbedürftig gewesen. Nach mediolateraler Episiotomie wurden doppelt so oft Wundheilungsstörungen angegeben als nach medianer Episiotomie.
Jede 5. Frau beurteilte den Scheiden-Dammbereich durch die Episiotomienarbe mehr oder minder »verunstaltet«. Das wurde unabhängig von der Episiotomieart und der klinischen Erfahrung des Geburtshelfers angegeben.
Häufiger Kohabitationsschmerzen als vor der Geburt erlebten I.Parae doppelt so oft (20%) als Mehrparae (11%).
Der Scheideneingang sei seit der letzten Geburt »enger als zuvor«, wurde von 18% angegeben.
Abstract
In 413 women following normal spontaneous delivery the short and long term complaints due to the episiotomy were studied.
Every fifth woman found the cutting of the episiotomy painful. Episiotomies done by specialist's or chief residents were found to be less-painful. The suturing of the episiotomy was found to be painful by 4 of 10 women. The more experienced the surgeon the less was the pain. Only every tenth woman had no pain in the episiotomy immediately post-partum independant of the experience of the obstetrician. Medilateral episiotoma were twice as often very painful (21%) as median episiotomies (11%). Every fifth woman had pain in the perineum for more than one month. A third of these women had more pain with sexual intercourse than prior to delivery.
Every tenth woman had infections in the episiotomy, halfof these required treatment. Following medio-lateral episiotomy there were twice as many complications with the episiotomy than following median-episiotomy. Every fifth woman though that her vagina and perineum was disfigured by the episiotomy scar. This impression was independent of the type of episiotomy and of the experience of the obstetrician.
More dyspareunia than prior to delivery was reported by twice as many primipara (20%) as multipara (11%). 18% of the women reported that the vaginal introitus appeared to be narrower than prior to the delivery.