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DOI: 10.1055/s-2008-1026870
Kombinierte Behandlungsstrategie bei über 200 Kindern mit Morbus Hodgkin: Abgestufte Chemotherapie, Involved-Field-Bestrahlung mit erniedrigten Dosen und selektive Splenektomie. Ein Bericht der kooperativen Therapiestudie DAL-HD-82*
Combined Modality Treatment in over 200 Children with Hodgkin's Disease: Risk-adapted Chemotherapy, Low Dose involved Field Irradiation and selective Splenectomy. A Report of the cooperative therapy study DAL-HD-82 * Gefördert durch den Bundesminister für Forschung und Technologie der Bundesrepublik DeutschlandPublication History
Publication Date:
13 March 2008 (online)
Abstract
It was the aim of the cooperative therapy study HD-82 for children with Hodgkin's disease to reduce chemo- and radiotherapy and to investigate of a strategy for selective splenectomy previously developed in the Hodgkin study HD-78. Between December 1981 and December 1984 207 patients (131 boys and 76 girls) below 16 years of age were enrolled in this study.
In 174 out of 207 patients (84.1 %) the criteria for selective splenectomy were applied i.e. the spleen was only removed when the splenic surface was nodular or when the lymphnodes at the splenic hilus and/or the pancreatic tail were enlarged. 69 out of 174 patients (39.7 %) had a splenectomy. 50 of the removed 69 spleens (72 %) showed histological evidence of Hodgkin's disease. These results were comparable to the 36 % and 73 % predicted from the retrospective analysis in the HD-78 study.
According to the stage of Hodgkin's disease three different treatment groups with 2, 4 and 6 cycles of OPPA/COPP were formed (stage I/IIA, IIB/IIIA and IIIB/IV). Radiation therapy was given as involved field irradiation with a total dose of 35, 30 and 25 Gy depending on the extent of the chemotherapy. 203 patients were treated according to the protocol. Until the 30th of November 1985 3 patients died from intercurrent disease during a follow-up period of 11 to 47 months (median 29 months). 5 patients relapsed. The probability for disease-free survival after 3 œ years is 96 % for the total group and 99 %, 96 % and 87 % for the three treatment groups including 100, 53 and 50 patients in each group respectively.
Conclusions: 1. The OPPA/COPP chemotherapy eliminates reliably occult microfoci. 2. The radiation doses in combination with the chemotherapy are sufficient to prevent local recurrences. 3. The decisional model for selective splenectomy has proved to be extremely valuable prospectively.
Zusammenfassung
In der Studie HD-82 sollte eine gegenüber der Vorstudie HD-78 weitergehende Reduktion der Chemo- und Radiotherapie bei Kindern mit M. Hodgkin geprüft werden. Ein 2. Ziel war die Erprobung einer aus der Studie HD-78 entwickelten Strategie für die selektive Splenektomie. Von Dez. 1981 bis Dez. 1984 wurden 207 Patienten unter 16 Jahren mit unbehandeltem M. Hodgkin (131 Knaben, 76 Mädchen) in die Studie eingebracht.
Bei 174 der 207 Patienten (84,1 %) wurden bei der Laparotomie die Kriterien für die selektive Splenektomie beachtet, d.h. die Milz wurde nur dann entfernt, wenn sie erkennbare Herde zeigte oder wenn die Lymphknoten am Milzhilus/Pankreasschwanz vergrößert waren. 69/174 Kinder (39,7 %) wurden splenektomiert, 50/69 Milzen (72 %) waren histologisch befallen. Die entsprechenden Erwartungswerte nach der Analyse in HD-78 waren 36 % bzw. 73 %.
Für die Therapie wurden 3 Risikogruppen gebildet (Stadium I/IIA, IIB/IIIA und IIIB/IV), in denen mit 2, 4 bzw. 6 Chemotherapiezyklen OPPA/COPP behandelt wurde. Die Strahlentherapie erfolgte als reine involved-field-Bestrahlung, wobei die Herddosis in Abhängigkeit vom Ausmaß der Chemotherapie auf 35, 30 bzw. 25 Gy bemessen wurde. 203 Patienten wurden protokollgemäß behandelt. Bis zum 30. November 1985 (Beobachtungszeitraum 11-47, median 29 Monate) verstarben 3 Patienten an interkurrenten Erkrankungen. 5 Patienten erlitten ein Rezidiv. Die Wahrscheinlichkeit für erkrankungsfreies Überleben nach 3 œ Jahren beträgt in der Gesamtgruppe 96 % und in den 3 Risikogruppen (100, 53 bzw. 50 Patienten) 99 %, 96 % bzw. 87 %.
Schlußfolgerungen: 1. Die verwendete Chemotherapie vermag okkulte Mikroherde zuverlässig zu vernichten; 2. Die gewählten Strahlendosen reichen zusammen mit der jeweiligen Chemotherapie aus, um Lokalrezidive weitgehend zu verhindern. 3. Die Entscheidungsstrategie für die selektive Splenektomie hat sich in der prospektiven Anwendung sehr gut bewährt.