Wir berichten über den Fall einer 32-jährigen Zweitgravida, die sich wegen eines unklaren
Tumors im Bereich der Plazenta erstmals in der 35. Schwangerschaftswoche bei uns vorstellte.
Dopplersonographisch zeigte sich nahe der Insertionsstelle der Nabelschnur ein scharf
abgegrenzter, vaskularisierter 4,9 × 5,2 × 4,6 cm großer Tumor. Die Patientin wurde
in der 37. Schwangerschaftswoche nach vorzeitigem Blasensprung und einem unauffälligen
Schwangerschafts- und Geburtsverlauf von einem 2850 g schweren weiblichen Neugeborenen
entbunden. Die histologische Untersuchung ergab ein Chorioangiofibrom. Im Gegensatz
zu früher berichteten Chorioangiofibromen dieser Größe, beeinträchtigte der Tumor
den Verlauf von Schwangerschaft und Geburt nicht.
Abstract
A 32-year-old gravida-2 was referred at 35 weeks' gestation for evaluation of a placental
mass of unknown origin. Color Doppler ultrasound showed a well circumscribed, highly
vascularized, 4.9 × 5.2 × 4.6 cm placental tumor near the insertion of the umbilical
cord. At 37 weeks, after premature rupture of the membranes, the patient was delivered
of a healthy, 2850-g newborn without complications. Histology of the placenta confirmed
a placental chorioangiofibroma. In contrast to other reports, the chorioangiofibroma
in our patient did not adversely affect the perinatal outcome.
Literatur
1
Bromlex B, Benmacerraf B R.
Solid masses on the fetal surface of the placenta: differential diagnosis and clinical
outcome.
J Ultrasound Med.
1994;
13
883-886
4
Hirata G I, Masaki D I, O'Toole M, Medearis A L, Platt L D.
Color flow mapping and Doppler velocimetry in the diagnosis and management of a placental
chorangioma associated with nonimmune fetal hydrops.
Obstet Gynecol.
1993;
81
850-852
10
Oepkes D, Meerman R H, Vandenbussche F PHA, van Kamp I L, Kok F G, Kanhai H HH.
Ultrasonographic fetal spleen measurements in red cell alloimmunized pregnancies.
Am J Obstet Gynecol.
1993;
169
121-128