Aktuelle Urol 2016; 47(05): 388-394
DOI: 10.1055/s-0042-113547
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Therapie des Primärtumors beim metastasierten Prostatakarzinom

Primary Tumour Treatment in Patients with Metastatic Prostate Cancer
T. Steuber
1   Martini-Klinik, Prostatakarzinomzentrum am Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg
,
B. Beyer
1   Martini-Klinik, Prostatakarzinomzentrum am Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg
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Publication History

Publication Date:
28 September 2016 (online)

Zusammenfassung

Aufgrund der ungünstigen Prognose wird nach aktuellen Behandlungsstandards beim primär metastasierten (M1) Prostatakarzinom (PCa) die Lokaltherapie (radikale Prostatektomie oder Radiatio der Prostata) nicht empfohlen. Jedoch entwickelt jeder M1 Patient unweigerlich einen kastrationsresistenten Progress, der bei mehr als der Hälfte der Betroffenen zu lokalen Komplikationen führt. Eine Lokaltherapie, sofern mit einer guten Lebensqualität (QoL) vereinbar, hätte somit den Nutzen, späteren lokalen Komplikationen vorzubeugen. Zudem deuten aktuelle Daten aus der Genomforschung darauf hin, dass Tumoren mit einem hohen Metastasierungspotenzial durch Karzinomzellreduktion mittels Entfernung des Primärtumors sowie der Lymphknoten der Ursprung weiterer letaler Tumorklone genommen wird. Daraus ergibt sich das derzeit noch als experimentell anzusehende Therapiekonzept der präventiven, zytoreduktiven Lokaltherapie. Registerstudien aus den USA sowie aus Deutschland weisen auf einen Überlebensvorteil primär metastasierter Patienten hin, wenn die Standardsystemtherapie mit einer Lokaltherapie kombiniert wird. Derzeit liefern diese Daten die Grundlage um Hypothesen zu generieren, die wiederum die Rationale für prospektiv randomisierte Studien darstellen, jedoch nicht ausreichen, um Therapieempfehlungen aussprechen zu können. Während sich derzeit ein dynamischer Paradigmenwechsel in der Systemtherapie des metastasierten, hormonnaiven Prostatakarzinoms vollzieht, wird die Lokaltherapie des Primarius nur über die erfolgreiche Rekrutierung und Komplettierung laufender klinischer Studien Einzug in den Therapiestandard primär metastasierter Patienten nehmen können.

Abstract

Prostate cancer (PCa) with distant metastasis at diagnosis (M1) is associated with an unfavourable prognosis. Therefore, according to current treatment guidelines, local treatment (radical prostatectomy or irradiation of the prostate gland) is not recommended in men with M1 disease. However, M1 patients inevitably develop castration-resistant disease progression leading to local complications in half of men. Hence, local treatment, if reconcilable with a good quality of life, would have the potential to prevent future local symptoms. Furthermore, evolving data from genomic studies suggest that local treatment might have the potential to reduce further spread of lethal cancer clones by eliminating the primary tumour or nodal metastasis. This leads to the experimental concept of cytoreductive preventative local treatment. According to large US-American and German cancer registries, there is a growing body of evidence pointing towards a survival benefit for M1 patients who receive local treatment in combination with systemic therapy. These data provide the basis to generate the hypothesis of a better response to systemic tumour therapy in metastatic prostate cancer, which would be the rationale for prospective randomised trials, but would not suffice for a treatment recommendation to be given. While there is a dynamic paradigm shift in the systemic treatment of hormone-naive M1 prostate cancer, local treatment for primary tumours will only have a chance to be established in this indication if prospective randomised trials are successfully completed.

 
  • Literatur

  • 1 Mottet N, Bellmunt J, Bolla M et al. EAU Guidelines on Prostate Cancer. Im Internet: https://uroweb.org/guideline/prostate-cancer/
  • 2 James N, Sydes M, Clarke M et al. Addition of docetaxel, zoledronic acid, or both to first-line long-term hormone therapy in prostate cancer (STAMPEDE): survival results from an adaptive, multiarm, multistage, platform randomised controlled trial. Lancet 2016; 387: 1163-1177
  • 3 Sweeney CJ, Chen YH, Carducci M et al. Chemohormonal Therapy in Metastatic Hormone-Sensitive Prostate Cancer. N Engl J Med 2015; 373: 737-746
  • 4 Won AC, Gurney H, Marx G et al. Primary treatment of the prostate improves local palliation in men who ultimately develop castrate-resistant prostate cancer. BJU Int 2013; 112: E250-E255
  • 5 Aus G, Hugosson J, Norlén L. Need for hospital care and palliative treatment for prostate cancer treated with noncurative intent. J Urol 1995; 154: 466-469
  • 6 Flanigan RC, Mickisch G, Sylvester R. Cytoreductive nephrectomy in patients with metastatic renal cancer: a combined analysis. J Urol 2004; 171: 1071-1076
  • 7 Kaplan RN, Rafii S, Lyden D. Preparing the “soil”: the premetastatic niche. Cancer Res 2006; 66: 11089-11093
  • 8 Liu W, Laitinen S, Khan S et al. Copy number analysis indicates monoclonal origin of lethal metastatic prostate cancer. Nat Med 2009; 15: 559-565
  • 9 Gundem G, Van Loo P, Kremeyer B et al. The evolutionary history of lethal metastatic prostate cancer. Nature 2015; 520: 353-357
  • 10 Widmark A, Klepp O, Solberg A et al. Endocrine treatment, with or without radiotherapy, in locally advanced prostate cancer (SPCG-7/SFUO-3): an open randomisedphase III trial. Lancet 2009; 373: 301-308
  • 11 Warde P, Mason M, Ding K et al. Combined androgen deprivationtherapy and radiation therapy for locally advanced prostate cancer: a randomised, phase 3 trial. Lancet 2011; 378: 2104-2111
  • 12 Engel J, Bastian PJ, Baur H et al. Survival benefit of radical prostatectomy in lymph node-positive patients with prostate cancer. Eur Urol 2010; 57: 754-761
  • 13 Steuber T, Budäus L, Walz J et al. Radical prostatectomy improves progression-free and cancer-specific survival in men with lymph node positive prostate cancer in the prostate-specific antigen era: a confirmatory study. BJU Int 2011; 107: 1755-1761
  • 14 Culp SH, Schellhammer PF, Williams MB et al. Might men diagnosed with metastatic prostate cancer benefit from definitive treatment of the primary tumor? A SEER-based study. Eur Urol 2014; 65: 1058-1066
  • 15 Gratzke C, Engel J, Stief CG. Role of radical prostatectomy in metastatic prostate cancer: data from the Munich Cancer Registry. Eur Urol 2014; 66: 602-603
  • 16 Fossati N, Trinh QD, Sammon J et al. Identifying optimal candidates for local treatment of the primary tumor among patients diagnosed with metastatic prostate cancer: a SEER-based study. Eur Urol 2015; 67: 3-6
  • 17 Löppenberg B, Dalela D, Karabon P et al. The Impact of Local Treatment on Overall Survival in Patients with Metastatic Prostate Cancer on Diagnosis: A National Cancer Data Base Analysis. Eur Urol 2016;
  • 18 Rusthoven CG, Jones BL, Flaig TW et al. Improved Survival With Prostate Radiation in Addition to Androgen Deprivation Therapy for Men With Newly Diagnosed Metastatic Prostate Cancer. J Clin Oncol 2016;
  • 19 Sooriakumaran P, Karnes J, Stief C et al. A Multi-institutional Analysis of Perioperative Outcomes in 106 Men Who Underwent Radical Prostatectomy for Distant Metastatic Prostate Cancer at Presentation. Eur Urol 2016; 69: 788-794
  • 20 Heidenreich A, Pfister D, Porres D. Cytoreductive radical prostatectomy in patients with prostate cancer and low volume skeletal metastases: results of a feasibility and case-control study. J Urol 2015; 193: 832-838
  • 21 Steuber T, Tiebel A, Salomon G et al. Prospektive nicht-interventionelle Studie zur Untersuchung der Auswirkung der radikalen Prostatektomie auf Lebensqualität (QoL) und Überleben von Männern mit ossär oligometastasiertem Prostatakarzinom (ProMPT-Studie). Erste Ergebnisse. Urologe A Suppl 2015; 54: V17.8
  • 22 Anderson MD. Cancer Center. Best systemic therapy or best systemic therapy (BST) plus definitive treatment (radiation or surgery). NCT01751438. Im Internet: http://clinicaltrials.gov/show/NCT01751438
  • 23 Parker CC, Sydes MR, Mason MD et al. Prostate radiotherapy for men with metastatic disease: a new comparison in the Systemic Therapy in Advancing or Metastatic Prostate Cancer: Evaluation of Drug Efficacy (STAMPEDE) trial. BJU Int 2013; 111: 697-699
  • 24 ISRCTN registry . Onze Lieve Vrouwe Gasthuis. A randomised study about the effect on survival of hormonal therapy plus local external radiation therapy in patients with primary diagnosed metastasized (M+) prostate cancer. ISRCTN06890529. Im Internet: http://www.controlled-trials.com/ISRCTN06890529
  • 25 ClinicalTrials.gov . EORTC-1201-GUCG-ROG. A prospective randomised phase III study of androgen deprivation therapy (±docetaxel) with or without local radiotherapy with or without abiraterone acetate and prednisone in patient with metastatic hormone-naïve prostate cancer. Im Internet: https://clinicaltrials.gov/ct/show/NCT01957436
  • 26 Martini-Klinik AP. 75/13G-RAMPP. Multizentrische prospektive randomisierte Studie zur Evaluierung des Effektes der medikamentösen Standardtherapie mit oder ohne radikale Prostatektomie bei Patienten mit einem begrenzt ossär metastasierten Prostatakarzinom. Im Internet: https://www.martini-klinik.de/fuer-aerzte/studien/studienuebersicht/g-rampp-studie/