Dtsch Med Wochenschr 2015; 140(11): 815-817
DOI: 10.1055/s-0041-101378
Dossier
Reisemedizin
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

„Affenmalaria“ nach Thailandreise

Monkey malaria (Plasmodium knowlesi infection) after travelling to Thailand
Inge Kroidl
1   Abteilung für Infektions- und Tropenmedizin (AITM), Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) München
,
Michael Seilmaier
2   Klinik für Hämatologie, Onkologie, Immunologie, Palliativmedizin, Infektiologie und Tropenmedizin, Klinikum Schwabing, Akademisches Lehrkrankenhaus der Ludwig-Maximilians-Universität München
,
Nicole Berens-Riha
1   Abteilung für Infektions- und Tropenmedizin (AITM), Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) München
,
Gisela Bretzel
1   Abteilung für Infektions- und Tropenmedizin (AITM), Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) München
,
Clemens Wendtner
2   Klinik für Hämatologie, Onkologie, Immunologie, Palliativmedizin, Infektiologie und Tropenmedizin, Klinikum Schwabing, Akademisches Lehrkrankenhaus der Ludwig-Maximilians-Universität München
,
Thomas Löscher
1   Abteilung für Infektions- und Tropenmedizin (AITM), Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) München
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Publication History

Publication Date:
28 May 2015 (online)

Zusammenfassung

Es wird über eine nach Deutschland importierte Malariaerkrankung durch Plasmodium knowlesi bei einer 52-jährigen Patientin nach Rückkehr von einer Thailandreise berichtet. P. knowlesi ist ein in Südostasien bei Makaken verbreiteter Malariaerreger, der erst in den letzten Jahren als bedeutsamer Erreger der menschlichen Malaria erkannt wurde. Bisher wurden 16 Fälle bei international Reisenden publiziert. Dazu gehören insgesamt 4 in Deutschland diagnostizierte Patienten, die alle dicht bewaldete Gebiete in Südthailand besucht hatten, in denen geeignete Reservoirwirte und Vektoren beheimatet sind. Die Erkrankung kann einen schweren, lebensbedrohlichen Verlauf nehmen. Die Diagnose stützt sich auf die Mikroskopie. Malariaschnelltests erkennen diesen Erreger nur unzureichend. Morphologisch ähnelt der Erreger allerdings sowohl P. malariae als auch wie P. falciparum, so dass für die Artdifferenzierung häufig eine molekulare Typisierung mittels PCR erforderlich ist. Der verstärkte Trend zum Ökotourismus könnte zu einer Zunahme dieser Infektion bei Reisenden führen, des Weiteren muss aber auch eine fortschreitende Ausweitung der Malaria-knowlesi Endemiegebiete diskutiert werden.

Abstract

A case of malaria caused by Plasmodium knowlesi is described in a 52-year-old female German traveler after returning from Thailand. P. knowlesi is a parasite of macaques in Southeast Asia and has been recognized in recent years as an important and probably increasing cause of human malaria in some areas. At least 16 cases in international travelers have been published so far. This includes four cases imported to Germany. All German patients visited forested areas in Southern Thailand inhabited by the natural monkey host prior to their illness. Most cases diagnosed in endemic areas present as mild disease. However in some patients P. knowlesi may take a severe and life-threatening course. Diagnosis is usually is based on microscopy whereas rapid tests are not reliable. However, microscopic differentiation of P. knowlesi from other plasmodium species (eg, P. malariae, P. falciparum) is difficult, especially when parasitemia is low. Thus PCR methods are required for definite species determination. Changing endemicity as well as changing tourism patterns such as the trend towards eco-tourism might increase the risk of infection for travelers even in areas which are considered as low endemic for malaria. Malaria has to be considered in all febrile patients returning from endemic areas. In Southeast Asia this has to include Plasmodium knowlesi infection. Especially if microscopy suggests P. falciparum / P. malariae double infection, or when results indicate P. malariae but the clinical presentation differs from that of quartan malaria (eg, daily fever), diagnostic procedures for P. knowlesi should be initiated. Currently available rapid diagnostic tests are not reliable for the detection of P. knowlesi. The definite diagnosis of P. knowlesi infection usually requires PCR techniques Changing tourism patterns such as the trend towards eco-tourism might increase the risk of infection for travelers even in low prevalence areas.