Methods Inf Med 1986; 25(03): 151-157
DOI: 10.1055/s-0038-1635467
Original Article

The Effects of Computerized Medical Records on Provider Efficiency and Quality of Care

Die Auswirkung computerunterstützter Krankengeschichten auf die Leistungsfähigkeit derer, die sie liefern, und auf die Güte der Versorgung
L. E. Garrett Jr
1   From the Department of Medicine and the Department of Community and Family Medicine, Duke University Medical Center, Durham, N. C.
,
W. E. Hammond
1   From the Department of Medicine and the Department of Community and Family Medicine, Duke University Medical Center, Durham, N. C.
,
W. W. Stead
1   From the Department of Medicine and the Department of Community and Family Medicine, Duke University Medical Center, Durham, N. C.
› Author Affiliations

Summary

To study the effect of computerized medical records on the efficiency of providers and the quality of care, 245 patient visits were randomly assigned to manual (134 visits) or computerized (111 visits) records during the implementation of a comprehensive medical information system, TMR, in the renal clinic of the Durham VA Medical Center. Data were collected on the time required for the providers to perform their various functions in the clinic. With the exception of prescription writing, the computerized records resulted in significant reductions in the time required for the physicians to obtain data from and enter data into the record (p <0.01). A similar time reduction was noted for the nursing pre-interview (p <0.001) when the computerized records were employed. With the inclusion of the time required for clerical computer data entry, no overall difference in person hours per visit was noted. The clinician’s utilization of the recorded data was significantly better (p <0.001) for the computerized records. Significant reductions in medication errors were also noted (p <0.01).

Um die Wirkung computerunterstützter Krankengeschichten auf die Leistungsfähigkeit derer, die sie liefern, und auf die Güte der Versorgung zu untersuchen, wurden 245 Patientenvisiten auf einer Zufallsbasis manuellen (134 Besuche) oder computerunterstützten (111 Besuche) Krankengeschichten zugeordnet, und zwar während der Einführung des umfassenden medizinischen Informationssystems TMR in der Nierenambulanz des VA Medical Center von Durham. Es wurden Daten über die von den Betroffenen zur Ausführung ihrer diversen Funktionen in der Ambulanz benötigten Zeiten gesammelt. Mit Ausnahme der Ausstellung von Rezepten ergaben die computerunterstützten Krankengeschichten eine bedeutende Abnahme der von den Ärzten zur Erlangung von Daten aus der Krankengeschichte und zur Einfügung der Daten in dieselbe benötigten Zeiten (p <0,01). Eine ähnliche Zeiteinsparung wurde in bezug auf die Vorbesprechung mit dem Pflegepersonal (p <0,001) beobachtet, wenn die computerunterstützten Krankengeschichten benutzt wurden. Bei Einbeziehung der für die Eintragung der Computerdaten benötigten Bürotätigkeit ergab sich insgesamt kein Unterschied in den Personalstunden pro Visite. Die Nutzbarmachung der aufgezeichneten Daten durch den Kliniker war bei den computerunterstützten Krankengeschichten bedeutend besser (p <0,001). Außerdem wurde eine signifikante Abnahme von Fehlern bei der Medikamentenverordnung festgestellt (p <0,01).



Publication History

Article published online:
19 February 2018

Schattauer GmbH

 
  • REFERENCES

  • 1 Barnett G. O. The application of computer-based medical record systems in ambulatory practice. New Engl. J. Med 1984; 310: 1643-1650.
  • 2 Cordle F. The automation of clinical records: An overview with special emphasis on the automation of office records in the. primary medical care setting. Med. Care 1972; 10: 470-480.
  • 3 Fessel W. J, Van Brunt E. E. Assessing quality of care from the medical record. New Engl. J. Med 1972; 256: 134-138.
  • 4 Feinstein A. R. Quality of data in the medical record. Comput. biomed. Res 1970; 3: 426-435.
  • 5 Fischer P. J, Stratmann H. P, Lunds-gaarde H. P, Steele D. J. User reaction to PROMIS: Issues related to acceptability of medical innovations. Proc. Fourth Ann. Symp. Comput. Appl. Med. Care, pp. New York: IEEE; 1980: 1722-1730.
  • 6 Garrett L. E, Stead W. W, Hammond W. E, McDonald C. J, Buecher M. A method of handling subjective and physical data: Experience with two systems. Proc. Sixth Ann. Symp. Comput. Appl. Med. Care, pp. New York: IEEE; 1982: 232-235.
  • 7 Garrett L. E, Stead W. W, Hammond W. E. Conversion of manual to total computerized medical records: Experience with selected abstraction. J. med. Syst 1983; 7: 301-305.
  • 8 Greenes R. A, Barrett G. O, Klein S. W, Robbins A, Prior R. E. Recording, retrieval and review of medical data by physician – computer interaction. New Engl. J. Med 1970; 252: 307-315.
  • 9 Hammond W. E, Stead W. W, Straube M. J, Jelovsek F. R. A clinical data base management system. Policy Inform 1980; 14: 79-86.
  • 10 Hammond W. E, Stead W. W, Straube M. J, Jelovsek F. R. Functional characteristics of a computerized medical record. Meth. Inform. Med 1980; 19: 157-162.
  • 11 Hammond W. E, Stead W. W, Straube M. J, Lutz M. TMR – Meeting the demand for the variety of report modalities. Proc. Eight Ann. Symp. Comput. Appl. Med. Care, pp. New York: IEEE; 1984: 421-428.
  • 12 Kuhn I. M, Wiederhold G. The evolution of ambulatory medical record systems in the U.S. Proc. Fifth Ann. Symp. Comput. Appl. Med. Care. New York: IEEE,; 1980: 80-85.
  • 13 McDonald C. J, Murray R, Jeris D, Bhargava B, Seeger J, Blevins L. A Computer-based records and clinical monitoring system for ambulatory care. Amer. J. publ. Hlth. 1977; 67: 240-245.
  • 14 McDonald C. J. Protocol-based computer reminders, the quality of care and the non-perfectability of man. New Engl. J. Med 1984; 310: 1351-1355.
  • 15 Slack W. V, Peckham B. M, Van Cura I. J. A computer-based physical examination system. J. Amer. med. Ass 1968; 200: 224-228.
  • 16 Stead W. W, Hammond W. E. How to realize labor savings with a computerized medical record. Proc. Fourth Ann. Symp. Comput. Appl. Med. Care. New York: IEEE; 1980: 1200-1205.
  • 17 Stead W. W, Garrett L. E, Hammond W. E. Practicing nephrology with a computerized medical record. Kidney Int 1983; 24: 446-454.
  • 18 Stead W. W, Hammond W. E, Straube M. J. A chartless record – Is it adequate? Proc. Sixth Ann. Symp. Comput. Appl. Med. Care. New York: IEEE; 1982: 89-94.
  • 19 Stead W. W, Hammond W. E. Computerized medical records – A new resource for clinical decision making. J. med, Syst 1983; 7: 213-220.
  • 20 Weed L. L. Medical records that guide and teach. New Engl. J. Med 1968; 278: 593-657.